Spoed? Bel 06-12470508

Leefstijl

Leefstijl

Voeding

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Eten voor twee is niet nodig, maar ook lijnen tijdens de zwangerschap of de borstvoeding is niet verstandig. Verse groenten en fruit zijn belangrijke leveranciers van vitaminen, mineralen en vezels. Het is belangrijk verse groenten goed te wassen. Aardappelen, (volkoren)brood, rijst en pasta (zoals macaroni) zijn belangrijke energiebronnen. Melk, kaas, eieren, vlees, kip en vis zijn belangrijk voor de calcium- en eiwitbehoeften van het groeiende kind en de moeder zelf. Halvarine, boter, margarine en vette vis voorzien in de behoefte aan vitamine A en D. Wees zuinig met suiker, drop en koffie. Meer info op voedingscentrum.

  • Foliumzuur Slik minimaal 4 weken voordat je stopt met de anticonceptie elke dag een tablet van 0,4 of 0,5 milligram folaat tot je in ieder geval 10 weken zwanger bent. Deze tabletten zijn zonder recept verkrijgbaar bij de drogist, apotheek of een gezondheidswinkel. Folaat vermindert de kans op een kind met een ernstige aangeboren afwijking, zoals een open ruggetje.

Folaat is de natuurlijke vorm van vitamine B11 (foliumzuur) en wordt door je lichaam makkelijker omgezet in de biologische actieve vorm, 5-MTHF, dan de synthetische variant; foliumzuur. Gebruik folaat altijd in combinatie met een vitamine B12 supplement om een vitamine B12 tekort te voorkomen. Ook hierbij is het belangrijk om te kiezen voor een natuurlijke vorm van vitamine B12, zoals methylcobalamine of adenosylcobalamine.

  • Rauwmelkse kazen Eet geen kazen die gemaakt zijn van rauwe melk (au lait cru). Rauwe melk, bijvoorbeeld van de boer, kan je beter voor gebruik koken. In rauwe melk kan de listeriabacterie groeien. Besmetting met die bacterie kan gevolgen hebben voor het kind. Gepasteuriseerde melk of kazen van gepasteuriseerde melk kan je zonder risico gebruiken.
  • Rauw vlees Eet geen rauw of halfrauw vlees (zoals filet Américain) en was rauwe groenten en fruit goed. In onvoldoende verhit vlees en in ongewassen groenten en fruit komt soms een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Besmetting tijdens de zwangerschap kan gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Als je eerder toxoplasmose hebt gehad, dan verloopt een tweede besmetting milder. Daarom blijft voorkomen van besmetting belangrijk.
  • Vitamine A Vitamine A speelt een belangrijke rol bij groei en ontwikkeling van de baby. Zwangere vrouwen hebben 800 mcg vitamine A per dag nodig. Dat is net iets meer dan als je niet zwanger bent (700mcg). Een veilige bovengrens is 3000 mcg per dag. In leverproducten zit veel vitamine A. Zo bevat 100 gram runderlever al ruim 11.000 mcg vitamine A. Een boterham belegd met leverworst is 1000 mcg. Te veel vitamine A kan vroeg in de zwangerschap schadelijke gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Maar door alle waarschuwingen rondom vitamine A halen veel zwangere vrouwen niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 800 mcg per dag. Daarom kun je beter geen lever eten tijdens de zwangerschap, maar wel af en toe een boterham met leverworst of leverpastei eten.
  • Vers voedsel Eet bij voorkeur voedsel dat vers of vers bereid is en bewaar dit zo kort mogelijk in de koelkast.

Roken

Roken in de zwangerschap brengt duidelijke risico’s met zich mee. Zelf roken, maar ook veelvuldig verblijf in een rokerige omgeving kan een nadelige invloed op de zwangerschap hebben. In sigaretten zitten schadelijke stoffen die zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta (moederkoek) en daardoor een verminderde zuurstoftoevoer naar het kind. Wij adviseren u om te stoppen met roken en bespreken dit tijdens de eerste controle. Ophouden is voor velen moeilijk. Toch is stoppen beter dan minderen: zo voorkomt u dat u terugvalt in uw oude gewoonte. Ook voor na de bevalling is het belangrijk om niet te roken waar de baby bij is. Hulp bij het stoppen kunt u vinden via

Rookvrij zwanger

Deze link brengt u naar een film waarin u kunt zien waarom roken zo schadelijk is voor uw kind. Ook kunt u zien wat de invloed is op uw vruchtbaarheid. Het is belangrijk dat ook uw partner stopt met roken.

Rookvrij zwanger

Links

Folders

Alcohol

Gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind.Vrouwen die zwanger willen worden, zwanger zijn of borstvoeding geven, kunnen beter geen alcoholhoudende dranken drinken.

Links

Folder

Flyer: Waarom gaan alcohol en zwangerschap niet samen?

Drugs

Gebruik van harddrugs (amfetaminen, XTC, heroïne en cocaïne) in de zwangerschap wordt zeer sterk afgeraden. Ook softdrugs worden in de zwangerschap ontraden, mede omdat ze tegelijk met tabak gebruikt worden. Mocht u drugs gebruiken, vertel dit dat aan ons. Praat er open over en wees niet bang om te vertellen wat en hoeveel u gebruikt. Samen kunnen we kijken welke oplossingen mogelijk zijn. U wordt ook altijd doorverwezen naar een gynaecoloog, deze zal uw zwangerschap verder begeleiden.

Link

Drugsinfo

Schadelijke stoffen en straling

Probeer in de zwangerschap zo veel mogelijk contact met de volgende stoffen te vermijden: verf op terpentinebasis, ongediertebestrijdingsmiddelen, chemicaliën (zoals foto-ontwikkelvloeistoffen). Van haarverf zijn tot nu toe geen schadelijke effecten bekend. Voor de zekerheid kunt u beter geen soorten gebruiken waar loodhoudende oplosmiddelen in zitten. Is een röntgenonderzoek tijdens de zwangerschap noodzakelijk, vermeld dan duidelijk dat u zwanger bent. Soms kan het onderzoek uitgesteld worden tot na de bevalling. Vaak kan de baarmoeder afgeschermd worden. Het kind krijgt dan zo weinig mogelijk straling.Van beeldschermen en magnetrons is geen schadelijke invloed aangetoond. Bij twijfel neemt u contact met ons op.

Flyers

Sporten

Pas bij sporten uw tempo aan, luister naar uw lijf. Zwemmen, fietsen en fitness zijn sporten die u heel goed tot het einde van de zwangerschap kunt beoefenen. Sporten, zoals hockey, waarbij u risico loopt om iets tegen uw buik aan te krijgen of sporten waarbij u gemakkelijk met andere mensen botst of kunt vallen, zijn minder verstandig. Voor al deze dingen geldt: doe wat u altijd deed, maar verminder of stop wanneer u merkt dat het klachten geeft of wanneer het u meer vermoeit dan normaal. Probeer ook liever niet meer inspanning te leveren dan voor de zwangerschap. Bijvoorbeeld trainen met een hartslagmeter; niet ver boven 140/min. Door de zwangerschapshormonen zijn alle banden in het lichaam verslapt, waardoor u sneller een blessure kunt oplopen. Zorg tijdens het sporten dat u voldoende vocht binnen krijgt.

Vakantie

Als u zwanger bent, kunt u gerust op vakantie gaan. Als u naar verre tropische landen op vakantie gaat, neemt u dan contact op met uw huisarts of GGD. Doorgaans wordt aangeraden een vakantiebestemming te kiezen waar goede medische zorg aanwezig is, mochten zich onverhoopt complicaties voordoen. In verre, tropische landen is dit niet altijd het geval. Bovendien kunt u onder primitieve omstandigheden wat gemakkelijker een infectieziekte oplopen die gepaard gaat met bijvoorbeeld hoge koorts of diarree. Neem in elk geval uw zwangerschapskaart mee!
Tegen vliegreizen bestaat uit medisch oogpunt geen bezwaar. Vliegmaatschappijen willen meestal geen zwangere vrouwen na 32-34 weken zwangerschapsduur vervoeren, omdat ze geen bevallingen in de lucht willen riskeren.
Vakanties op grote hoogte worden ontraden. Door de afnemende zuurstofspanning van de lucht is er minder zuurstof beschikbaar. Het advies is om niet langdurig hoger dan 2000 meter te verblijven.

Sauna en zonnebank

Of een hoge omgevingstemperatuur tijdens de zwangerschap kwaad kan, is niet bekend. Mogelijk is het verstandig de eerste maanden van de zwangerschap langdurig hete baden, saunabezoek of zonnebank te vermijden. De zonnebank kan een zwangerschapsmasker (een bruine verkleuring van de gezichtshuid) veroorzaken of verergeren. Dit kan ook gebeuren door zonnen.

Voorkom infecties!

Was altijd jouw handen tijdens het bereiden van het eten en let ook op wanneer je in de tuin aan het werk bent. Heb je ook een kattenbak? Verschoon deze niet zelf! Bekijk de onderstaande punten:

Image

No Comments

Comments are closed.